Biblia și alcoolul

Cred că sunt mai bine de doi ani de când îmi doream să scriu despre acest subiect pe blog, însă știind că e un subiect controversat și mai de amploare, am tot amânat. Acum cred că i-a venit timpul…

ALCOOLUL ÎN BIBLIE

Există numai câteva referințe la vin ori băuturi alcoolice în Noul Testament(NT), însă în Vechiul Testament (VT) aproape că nu există carte fără măcar o referință la acestea. Și aceasta pentru că alături de grâu și untdelemn, vinul completează lista alimentelor care erau prețuite în mod deosebit și consumate în Israelul antic. Și nu numai în Israel, ci în tot spațiul mediteraneean. Prezența acestor alimente era văzută drept binecuvântare și favoare din partea lui Dumnezeu, iar lipsa lor un semn al blestemului, nenorocirii și dizgrației divine.

Sunt mai mulți termeni în VT care desemnează băuturile făcute din boabele de struguri. Cel mai întâlnit este yayin, care este tradus prin vin. Urmează apoi tirosh, tradus adesea prin „vin nou”, care acoperă o gamă mai largă de produse, de la sucul de struguri propriu-zis (must), până la băuturile îmbătătoare. Al treilea termen, întâlnit numai de 5 ori în întreg VT e asis, tradus prin „vin dulce”, lucru care sugerează că ar fi fost făcut din fructe mai degrabă decât din struguri. Shekhar, care e tradus prin „băuturi tari” e încă neclar pentru cercetători dacă face referire la vin ori bere. Ținând cont că berea necesită multă apă pentru a fi produsă, iar în Israel apa potabilă nu era chiar ușor de procurat, se consideră că ar fi mai indicat să facă referire la vin (berea era însă o băutură întâlnită în mod curent în Egipt și Mesopotamia). Pentru Septuaginta (varianta în grecește a VT) ori NT (scris și el în grecește), este folosit termenul oinos.

Producția vinului se făcea în 3 etape: a) călcarea cu picioarele a strugurilor culeși, într-un teasc ori într-un loc special amenajat – eveniment important, însoțit de bucurie și celebrare; b) presarea cu ajutorul diverselor instrumente a strugurilor călcați, pentru a se extrage și restul de must; c) fermentarea.
Evreii au consumat dintotdeauna vin și continuă să consume și astăzi. Luate în ansamblu, versetele biblice (atât din VT, cât și din NT) care fac referire la vin îndeamnă adesea la moderație, rareori la abstinență. Este însă condamnat cu vehemență excesul. Deasemenea, în toate cazurile când se vorbește de exces, sunt evidențiate efectele negative ale consumului de vin ori ale băuturilor alcoolice. (Geneza 9:20.21; Geneza 19:30-38; Estera 1:10-22; Proverbe 20:1; Proverbe 21:17; Proverbe 23:19-35; Eclesiastul 2:3; Isaia 5:11; Isaia 5:22; Efeseni 5:18).

Există numai două situații în VT în care era strict interzis consumul de vin ori a altor băuturi alcoolice: a) în cazul preoților care slujeau la templu (Leviticul 10:9) – însă numai când erau de serviciu; b) în cazul celor care se dedicau lui Dumnezeu – proces care purta numele de nazireat (Numeri 6:1-21). Și există de asemenea un caz excepțional, unde se vorbește despre niște oameni –numiți recabiți- care nu consumau deloc vin (Ieremia 35;1-19).

O să citez câteva versete care fac referire la vin, atât într-un sens pozitiv, cât și într-unul negativ:
• Du-te, dar, de mănâncă-ţi pâinea cu bucurie şi bea-ţi cu inimă bună vinul; căci demult a găsit Dumnezeu plăcere în ce faci tu acum.
Hainele să-ţi fie albe în orice vreme, şi untdelemnul să nu-ţi lipsească de pe cap.
Gustă viaţa cu nevasta pe care o iubeşti, în tot timpul vieţii tale deşarte pe care ţi-a dat-o Dumnezeu sub soare, în această vreme trecătoare; căci aceasta îţi este partea în viaţă în mijlocul trudei cu care te osteneşti sub soare. (Eclesiastul 9:7-9)
• Acolo, să cumperi cu argintul acela tot ce vei dori: boi, oi, vin şi băuturi tari, tot ce-ţi va plăcea, să le mănânci înaintea Domnului Dumnezeului tău şi să te bucuri tu şi familia ta. (Deuteronomul 14:26)

• Nu fi printre cei ce beau vin, nici printre cei ce se îmbuibă cu carne. (Proverbe 23:20)

• Curvia, vinul şi mustul iau minţile omului. (Osea 4:11)

• Bine este să nu mănânci carne, să nu bei vin şi să te fereşti de orice lucru care poate fi pentru fratele tău un prilej de cădere, de păcătuire sau de slăbire. (Romani 14:21)
• Nu vă îmbătaţi de vin, aceasta este destrăbălare. Dimpotrivă, fiţi plini de Duh. (Efeseni 5:18)

A CONSUMAT ISUS VIN?

E o întrebare fără rost pentru unii și de o importanță majoră pentru alții. Nu avem prea multe detalii, prin urmare nu cred că putem exprima certitudini. E adevărat că la nunta din Cana (Ioan 2:1-12), ni se spune că prima minune a lui Isus a constat în transformarea apei în vin. Însă de ce nu ar putea acel pasaj să se refere la sucul proaspăt al strugurilor? De ce ar oferi Isus, care este și Dumnezeu în același timp, o băutură capabilă să ia mințile oamenilor? Eu cred că a fost must. Bineînțeles, nu pot demonstra că lucrurile au stat așa, e numai o presupunere personală. Însă cred că nu poate fi demonstrat nici faptul că Isus le-a oferit vin.

Mai există un text unde Isus spune că e acuzat că e „un om mâncăcios şi băutor de vin, un prieten al vameşilor şi al păcătoşilor” (Matei 11:19). Nici aici nu cred că se poate spune cu certitudine că e vorba de vin. De ce? Deoarece această afirmație e pusă în contrast cu modul de viețuire al lui Ioan Botezătorul („nici mâncând, nici bând”). Ioan era nazireu (Luca 1:13-17), deci nu consuma nu numai vin, ci nici vreun alt produs din struguri (vezi și legea nazireatului, din Numeri cap. 6; în VT un alt caz de nazireat este cel al lui Samson (Judecători 13:1-7). Isus putea foarte bine să bea must, băutură care îi era de asemenea interzisă lui Ioan.

Ar mai fi pasajele din Evanghelii care vorbesc despre Cina cea de Taină. Aici, vinul/mustul este văzut ca simbol al sângelui lui Isus, parte a Noului Legământ (Matei 26:27-28), comemorat de creștini duminică de duminică ori mai rar (în cazul unor neo-protestanți). Versetul 29 al capitolului 26 din Matei mă face să afirm (din nou) că Isus a consumat must. („Vă spun că, de acum încolo nu voi mai bea din acest rod al viţei, până în ziua când îl voi bea cu voi nou în Împărăţia Tatălui Meu.”). Rod al viței nou putea fi și în acest caz, nu numai în viitor, în Împărăția cerurilor. Prin rod nou înțeleg ceva proaspăt, deci must.

ALCOOLUL ASTĂZI

Studiile privitoare la alcool sunt controversate. Unele dintre ele susțin beneficiile acelui ”pahar de vin roșu” după masă (care trebuie să recunoaștem că nu rămâne un pahar decât în cazuri excepționale), ori beneficiile berii, altele arată efectele nocive ale alcoolului, fie el și în cantități mici ori moderate. Toate acele substanțe benefice pentru care e atât de lăudat vinul se găsesc foarte bine și în must. Adevărul e că oamenii nu iubesc aceste substanțe benefice neaparat, ci alcoolul și modul cum îi face acesta să se simtă. Și de aceea îl apără cu atâta vehemență.

Alcoolul este un drog care, cel puțin statistic vorbind, este cel mai mare ucigaș tăcut al lumii noastre. Pentru mine, cel mai bun argument contra alcoolului e următorul fapt: corpul uman nu metabolizează alcoolul, ci îl elimină. Concluzia o puteți trage fiecare…Nu pomenesc acum de alte efecte negative (boli, comportament violent, crime, violuri etc.). Le cunoaștem prea bine. Am curajul să pariez că alcoolul e responsabil de cel mai mare procent de fapte penale ale căror făptași se află acum în spatele gratiilor. Și aș putea spune mult mai multe despre efectele nocive ale alcoolului, însă prefer să mă opresc aici.

În concluzie, niciodată nu voi încerca să argumentez cuiva cu Biblia că nu e bine să consume alcool. Însă voi putea întotdeauna să-i argumentez din punct de vedere științific cât de nociv e alcoolul, indiferent că e consumat în cantități mici ori moderate. Căci în privința excesului sper că suntem lămuriți cu toții.

Referințe:

Barry, J. D., Bomar, D., Brown, D. R., Klippenstein, R., Mangum, D., Sinclair Wolcott, C., … Widder, W. (Eds.), The Lexham Bible Dictionary, Bellingham, WA: Lexham Press. (see Wine)

Biblia, versiunea Dumitru Cornilescu.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s