Shakespeare și Borges, eu și Eminescu

Undeva în anii ’70 ai secolului trecut, renumitul scriitor argentinian Jorge Luis Borges a avut un vis. Erau vremuri tulburi la acel moment pentru Argentina, unde se instituise o dictatură militară, iar bombele explodau destul de des în capitală. Iată visul. Se făcea că era undeva la Londra și își căuta o locuință. A găsit o cameră sărăcăcioasă, iar proprietarul i-a zis că are ceva pentru el: un manuscris necunoscut de-al lui Shakespeare. Borges a citit vrăjit prima pagină, i-a recunoscut scrisul lui Shakespeare, și imediat a sunat la Buenos Aires pentru a-și lichida contul bancar pentru cumpărarea manuscrisului. Însă chiar în acel moment a explodat o bombă în apropierea locuinței lui și s-a trezit din vis. În niște conversații pe care Borges le-a purtat mai târziu cu Willis Barnstone, i-a istorisit această întâmplare, iar la urmă a concluzionat: “Nu mai țin minte absolut nimic din ce am citit în acel manuscris. M-am trezit doar cu această poveste.”(1)
Recent, am avut un vis. Se făcea că eram undeva la biblioteca Facultății de Litere a Universității din București. O bibliotecă foarte frumoasă, de altfel, dar în care nu am intrat decât de vreo două ori. Pe tavanul acesteia erau tot felul de însemnări, un fel de “chei de descifrare” ale poeziei lui Eminescu. Dar erau niște însemnări mobile, care se tot schimbau, asemenea codurilor. Citeam vrăjit, la fel ca Borges în visul lui. Apoi m-am trezit. Și la fel ca scriitorul argentinian pot spune că nu mai țin minte nimic din ceea ce am citit. M-am trezit numai cu această poveste.

(1) Povestea am citit-o cu mai multă vreme în urmă aici: http://www.evz.ro/borgesiada-muzeul-greselilor.html

Leave a Reply

