Un Nobel pentru poezia românească

1277475194Marin Sorescu

Îmi amintesc că l-am auzit în urmă cu 2 ani și ceva la Radio România Cultural pe criticul literar Alex Ștefănescu spunând că noi, românii, nu avem cine știe ce proză, dar că avem poezie de talie mondială. Simțământul meu e că poezia românească merita un Nobel. La un moment dat, în anii ’80 Nichita Stănescu a fost nominalizat, însă din păcate nu a fost desemnat câștigător.

Nu am citit prea multă poezie românească, dar mereu am fost plăcut impresionat atunci când am descoperit-o. La urma urmei, de ce citim poezie? Pentru plăcerea estetică ar fi un motiv, cel puțin pentru mine. Prin modul cum dă formă cuvintelor, un poet bun reușește să transmită emoție și frumusețe.

L-am “descoperit” de foarte curând pe Marin Sorescu. Am fost mișcat de frumusețea și profunzimea poeziilor sale din volumul “Puntea”, pe care le-a scris în ultimul an al vieții lui, majoritatea pe patul de spital. Poezia lui Marin Sorescu are o profunzime aparte. Forța ei cred că vine din talentul uriaș de povestitor al poetului. Ai impresia că Marin Sorescu îți povestește atunci când îi citești poezia. Un exemplu e Mă strecor prin mulțime.

“Încerc să mă strecor prin mulțime
“Dați-vă la o parte! Faceți loc!
Am aripi!”
-Dacă ai aripi, de ce nu zbori?
-Aripile mele sunt tot pentru mers pe jos.
Îmi țin spiritul înfoiat.
Respirația largă, puternică,
Mă protejează de micile cutremure
Ce mă asaltează.

Când vreau să zbor,
O fac mult mai simplu.
Întind mâinile în sus
Și plonjez în albastrul
Care ne înconjoară.
În ideea de cer,
În ideea de zbor.”
(28.XI.1996)

Dacă România va fi să ia vreodată Nobelul, atunci cred că va fi pentru poezie. Va fi nevoie de un nou Nichita, Eminescu, Coșbuc, Bogza, Goga, Blaga, Arghezi, Barbu, Bacovia, Alecsandri, Sorescu etc., însă faptul că am avut așa mari poeți mă face să trag nădejde că e posibil.

Leave a Reply

